Hundkurs - Teori
19.03.2014 15:55Igår var vi på teori för Valpkursen vi ska börja i nästa vecka på söndag. Är på hundskolan "Nya Varvet" här i götet och kursledaren är bla utbildad utav Anders Hallgren, tycker det verkar väldigt lovande och roligt! Akilles blev så klart väldigt poppis, den lilla sötnosen, och låg och sov mesta delen av tiden under föreläsningen. I pausen blev han dock vääääldigt sugen på "grannens" banan, så då vart man ju tvungen att tjuta lite, men eftersom han inte fick något så blev han tyst efter en stund igen och somnade om i mattes knä.
Vi fick bland annat hör ett väldigt roligt exempel på hur fel det kan bli om man inte förstått innebörden i hur hunden lär in samt vikten av individanpassad uppfostran:
Ett äldre par hade skaffat sig en dobermann tik som nu var ca 9 månader gammal. De hade bestämt att kvinnan i paret skulle ta ut tiken varje morgon. Kvinnan var en väldigt fin dam som inte gärna ville gå ut i grannskapet med pappiljotter i håret och morgonrock utan hon ville piffa upp sig och klä sig fint innan hon tog ut hunden. Problemet var att tiken började slita i sin mattes kläder/sjal och hoppa och bitas, matte försökte så klart säga ifrån till hunden genom att pipa högt, "läsa paragrafer", "nejja och fya" osv utan resultat. Men tiken verkade istället triggas ännu mer utav detta! Efter ett tag var husse tvungen att gå in och säga ifrån till hunden, han brottade ner tiken på rygg och sa ifrån på skarpen, tiken bara fortsatte att bitas och vägrade ligga stilla. Till slut blev husse så arg att han "skjutsade" iväg hunden en bra bit, som sedan kom springandes tillbaka för att hoppa på husse igen.
Detta upprepades varenda morgon utan undantag. Mannen i paret var så oerhört frustrerad över hundens beteende och beklagade sig över att deras tik var så "stenhård" mentalt, han trodde ju att han gjorde allting rätt så klart eftersom det var så här han fått berättat för sig att man ska göra med en "olydig" hund. Det värsta var att hunden såg så LYCKLIG ut när hon kom springandes tillbaka efter att husse "skjutsat" iväg henne av ren frustration! Han kunde inte begripa hur det kom sig.
Hundens verklighet såg ut ungefär så här:
Efter en lång och tråkig natt vaknar äntligen husse och matte upp. Åh vad ROLIGT! Nu är det ÄNTLIGEN dags för våran dagliga lekstund! Matte brukar först stå och vifta med olika tyger som är så mysiga att bita på, vi får igång en bra kamplek och matte tjuter högt av glädje. Sen så när vi är riktigt uppspelta och glada så kommer husse och vill också vara med och leka! Husse älskar att brottas och när vi har gått igång ordentligt brukar husse skjutsa iväg mig så jag kan få upp fart och hoppa på honom igen!
I detta exemplet ser man tydligt vikten av att förstå HUR hunden lär sig beteenden. Detta sker alltid via tre principer:
- Positiv och negativ förstärkning
Inget händer = Hunden lär sig ingenting
- Straff / Korrigering (En korrigering, tex att man petar till hunden, ska alltid åtföljas av Omdirigering och belöning för önskat beteende)
I det ovanstående exemplet med dobermann tiken anser jag att den mest effektiva metoden för att bryta det negativa beteende mönstret hade varit genom Korrigering/Avledning, Omdirigering och belöning. Man bör dock vara försiktig med Avledning, detta bör säkrast användas i samband med en korrigering då det annars kan sluta med att man belönar ett negativt beteende.